Yin Yoga

Yin-Yoga-zwartwit-100-1

Yin yoga is een vorm van yoga welke al eeuwen oud is.
Paul Grilley heeft deze vorm de laatste 15 jaar weer leven in geblazen door er veel over te publiceren en te laten zien dat deze vorm van yoga naast alle yang-vormen een plaats verdient. Yin yoga focust zich op het mobieler maken van onze gewrichten.
Het is een meditatieve vorm en geeft ruimte in het lichaam in de ruimste zin van het woord.  Yin yoga houdingen worden dan ook op een passieve, maar wel intensieve manier beoefend en lang aangehouden (tussen 2 en 5 minuten). Op die manier wordt eerder het bindweefsel dan de spieren opgerekt en gestimuleerd. Hierdoor worden gewrichten beweeglijker en actiever. Dit wederom stimuleert meer opening en ruimte in ons lichaam; in het bijzonder rond het gebied van heupen, heiligbeen en de gehele rug.
Het effect van Yin yoga-houdingen is een flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en uiteindelijk sterker lichaam. Het beweeglijker maken van bindweefsel zegt iets over het bereiken van meer mobiliteit en flexibiliteit in de gewrichten van het lichaam.
Actiever maken van bindweefsel zegt iets over het verbeteren van weerstand en de energetische gesteldheid, en indien van toepassing, een sneller herstel na fysieke of mentale problemen. Yin yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Als je in Yin yoga houdingen langere tijd (ver)blijft, kan deze vorm van yoga-beoefening een meditatief en rustgevend effect hebben.
Iedere sporter heeft baat bij Yin Yoga
Je ziet het vaak bij topsporters. Zij beëindigen hun carrière niet vanwege gebrek aan de spieren, maar door problemen met hun gewrichten.
Yin Yoga is de manier om bindweefsel te laten herstellen en verstreken. Waar het bij de meeste sporten gaat om spieren, kracht en snelheid, gaat het bij Yin Yoga vooral om bindweefsel, afstemmen en rust(stilte). Zodra het lichaam langer in deze diepe houdingen verblijft, zullen de eiwitten zoals het collageen in en rondom het weefsel beginnen te veranderen. Hierdoor versterkt de structuur van botten, pezen, gewrichtsbanden en het bindweefsel. Het verandert teven de structuur van het water in ons lichaam. Yin Yoga verkleint de kans op blessuren en creëert een voorwaarde om optimaal te presteren.
Veel sporters ervaren fysieke stijfheid, zeker de fanatieke en gedreven sporters die regelmatig trainen. Veelvuldig intensief trainen waarbij we het lichaam fitter en sterker maken, kan leiden tot verharding van het bindweefsel. Dit kan zorgen voor verminderde mobiliteit en het ervaren van pijn, waardoor men niet of minder efficiënt kan trainen. Yin Yoga pakt de oorzaak van dit probleem aan waardoor de sporter op hoog niveau kan (en blijft) presteren.
Yin Yoga verandert de samenstelling van onze cellen en richt zich op de gebieden waar je met een snelle rekoefening niet bij komt. Lange stretches veranderen de structuur van het bindweefsel, maken je meer afgestemd, geven ruimte in gewrichten en verlichten de druk op het lichaam.